مانیتورهای پوشیدنی مبتنی بر میکرو و نانوالیاف می توانند علائم حیاتی بیماران را ردیابی کنند

1دسامبر 2020- پیراهنی که فشار خون شما را اندازه گیری می کند یا یک جفت جوراب که می تواند سطح کلسترول شما را مانیتور کند، ممکن است تنها چند سال با واقعیت فاصله داشته باشند.

در مقاله ای که درApplied Physics Review توسط انتشاراتAIP منتشر شده است، محققان استفاده از میكروفیبرها و حتی الیافهای كوچكتر در حد نانو را به عنوان مانیتورهای پوشیدنی كه می توانند علائم حیاتی بیماران را ردیابی كنند، شرح داده اند.

فناوریهای مبتنی بر میکروفیبر و نانوالیاف، می توانند نگرانی های فزاینده در جامعه پزشکی در زمینه ی نظارت بر بیماری های مزمن مانند دیابت، آسم، چاقی و فشار خون بالا با افزایش سن جمعیت را برطرف کنند.

دکتر Rituparna Ghosh، نویسنده ی این مقاله گفت: بنابراین، تقاضا برای یک سیستم مراقبت بهداشتی شخصی که سیگنالهای زیستی کاربران را در هر مکان و زمان تشخیص دهد، به سرعت در حال رشد است.

الیاف پوشیدنی بسیار حساس و انعطاف پذیر هستند و می توانند برای اندازه گیری فشار خون، ضربان قلب، کیفیت خواب، سطح کلسترول، سطح اکسیژن و سایر علائم حیاتی استفاده شوند. به دلیل اندازه ی کوچک، می توان آنها را مستقیماً روی پوست یا در لباس هایی مانند پیراهن، جوراب، گردن بند یا مچ بند قرار داد.

دکتر Ghosh، گفت: این سیستم های مراقبتی می توانند ساعت، خال کوبی و یا به هر شکل قابل استفاده ی دیگری مانند ماسک صورت باشند. یا حتی یک دستمال که روی مچ دست خود می گذارید و شروع به گرفتن اطلاعات و گزارش آن می کند.

دکترSeeram Ramakrishna ، از دانشگاه ملی سنگاپور و نویسنده ی دیگر این مقاله، گفت: یکی از امیدوار کننده ترین فن آوری های نانوالیاف، سنسورهای پیزوالکتریک هستند، که انرژی آنها توسط انرژی مکانیکی تامین می شود، این سنسورها می تواند در کمتر از سه سال آماده ی فروش شوند.

به گفته وی، سایر فناوری ها ممکن است در مدت زمان پنج تا هشت سال برای استفاده ی عموم آماده و عرضه شوند.

راماكریشنا گفت: از این به بعد، که تحقیقات بیشتری باید در مورد دوام بیشتر سنسورهای الیافی انجام شود ، می توان آنها را به طور مكرر مورد استفاده قرار داد و منبع تغذیه ای برای آنها تهیه كرد كه هم قابل اعتماد و هم قابل حمل باشد. به گفته وی، همچنین بدست آوردن اطمینان جامعه پزشکی در مورد دقیق بودن این فناوری و قابل اعتماد بودن داده های آن برای استفاده توسط بیماران واقعی، زمان بر است.

وی گفت: جامعه پزشکی همیشه در این زمینه تردید دارد، در حالی که صنعت سلامت هم اکنون از این مفاهیم استفاده می کند. ما به مطالعات علی و معلولی بسیار بیشتری نیاز داریم. ما باید اطلاعات را جمع آوری کنیم تا پزشکان واقعاً بپذیرند که اینها اطلاعاتی هستند که می توان به آنها اعتماد کرد.

ارزش بازار جهانی فناوری پوشیدنی در سال 2019 بیش از 32 میلیارد دلار تخمین زده شد و انتظار می رود تا سال 2025 با ظهور برنامه های جدید، به 74 میلیارد دلار برسد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201201/Microfiber-and-nanofiber-based-wearable-monitors-could-keep-track-of-patiente28099s-vital-signs.aspx